BND30 Důlní

 

DSCF1689net

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokomotiva  Plzenecké  železnice č. 6

BND 30

     Lokomotiva č.6 byla do Starého Plzence dovezena 31.7. 2002 z Kladenských dolů a.s. z Dolu Tuchlovice. Lokomotiva byla využívána v podzemí pro dopravu vytěženého uhlí. Tato lokomotiva byla vyrobena v nevýbušném provedení z důvodu úniku metanu v dolech. V posledních letech svého provozu  byla provozována v povrchové dopravě.

   V Kladenských dolech se nacházela úzkorozchodná síť o rozchodu 590 mm v celkové délce kolejí 45,4 km. Většina sítě byla elektrivifikována, jen na 5,6 km z celkového počtu kolejí byly provozovány naftové lokomotivy. Na obou závodech patřících pod tyto doly se nacházelo celkem sedm jam s devíti těžními zařízeními. K vlastní těžbě však před uzavřením sloužilo jen centrální těžní zařízení se dvěma odděleními na závodě 1, ostatní bylo určeno pro dopravu lidí a materiálu do dolu, nebo pro údržbu a prohlídky.

Poslední těžící důl  kladenského revíru důl Schoeller byl uzavřen k 30.červnu 2002. V tomto dole došlo v roce 2001 k neštěstí následkem výbuchu metanu. Při tomto důlním neštěstí zemřeli čtyři horníci. Proto byly zpřísněny normy na provoz dolu. Přizpůsobení zařízení provozu by však prý bylo tak nákladné, že by se z ekonomických důvodů těžba nevyplatila, byla by údajně ztrátová, proto byl Důl Schoeller uzavřen. Před ním také Důl Tuchlovice (28.února 2002), kde byla těžba též ukončena plánovaně z ekonomických důvodů.

Některé technické zázemí Kladenských dolů bylo nabídnuto do muzejních sbírek Národního technického muzea v Praze, do muzea v Lužné u Rakovníka a  do muzea v dole Mayrau. My jsme získali pro Plzeneckou železnici lokomotivu BND 30 se 2 vagóny DM 12 sloužící pro přepravu horníků v dole  a 7 vagónů o objemu 1,25m3 pro dopravu uhlí.    .

Technické zázemí z podzemí bylo z části dopraveno na povrch a větší část ponechána osudu a zatopena z ekonomických důvodů. Většina vyvezeného zařízení skončilo ve šrotu.

 

Použité prameny: KULTURNÍ DĚDICTVÍ CENTRÁLNÍHO KLADENSKÉHO KAMENOUHELNÉHO REVÍRU (Miloš Matěj)

DŮL KLADNO 273 06 LIBUŠÍN (brožura o Kladenských dolech uveden souběžný německý překlad k českému obsahu – autor nenalezen)

KONEC KLADENSKÉHO UHELNÉHO REVÍRU (Josef Seifert)

Návštěva Dolu Schoeller a Dolu Tuchlovice za doprovodu hlavního mechanika Kladenských dolů pana Stanislava Poláka a mistra provozu dolu Schoeller (zač. července 2002)

 

Technické údaje:

Rok výroby :                               1955

Výrobní číslo:

Evidenční číslo :                         Kladenské doly   542  55  

Provedení :                                  původně důlní nevýbušné nyní povrchové

 

Motor :                                        naftový  ŠKODA  3-S 110

                                                     číslo motoru            730442

                                                     rok výroba               1957

                                  výkon                        30 ks (22kW)

                                                     počet válců                3

                                                     vrtaní válců              110 mm

                                                     zdvih                         150 mm

                                                     otáčky                      1000 ot / min

                                                     původně spouštění vzduchové a ruční nyní

                                                     elektrické

 

Přenos výkonu :                         mechanický

Nejvyšší rychlost :                     14 km/hod

Převodovka třístupňová :         1. rychlost     0 – 4,4 km/hod

                                                     2. rychlost  4,4 – 8,4 km/hod

                                                     3. rychlost  8,4 – 14 km/hod                                                                       

Adhezní váha :                           6,5 t

Tažná síla na háku :                  13,7 kN

Rozchod :                                    590 mm

Rozvor :                                      1000 mm

Průměr kol :                               450 mm

Nejmenší poloměr oblouku :     10 m

Délka :                                         3775 mm

Šířka :                                          900 mm

Výška nad temenem kolejnice: 1480 mm